Chip-tuning

Mis on chip-tuning?

Tänapäevased autod on vägagi sõltuvad elektroonikast, sellega juhitakse juba peaaegu kõike auto juures, kaasa arvatud mootori tööd, sellega tegeleb auto mootori aju ehk ECU (Engine Control Unit). Nagu iga tavalist arvutit juhib operatsioonisüsteem nagu nt. Windows, juhib ka ECU-d operatsioonisüsteem, kuid neid nimetatakse protokollideks. Nii, nagu on ka erinevaid operatsioonisüsteeme Sinu arvuti jaoks, on ka autotootjad kasutanud erinevaid protokolle erinevate mootoriajude juhtimiseks. Nii võib olla nt. esmapilgul täpselt sama mootoriga, kuid erineva aastaarvuga autol täiesti erinevad protokollid, mis nõuavad ka erinevat chip-tuning meetodit.


Nagu ka sinu arvutil jooksevad erinevad aplikatsioonid ja programmid nagu Excel, Word jms. Jooksevad ka auto juhtajul erinevad protokolliosad, kuid nende ülesandeks pole mitte näiteks teksti trükkimine või videopildi kuvamine, vaid auto mootori erinevate andurite jälgimine ning nende töö reguleerimine, nagu näiteks järjekord ja aeg, millal süüteküünlad tekitavad sädeme, kui pikalt on mõni kütusepihusti avatud, või kui palju ülerõhku võib turbo toota. Igat elementi monitooritakse ja kontrollitakse eraldi mootoriaju poolt ja see võimaldabki tänapäevase sujuva ja mugavama mootoritöö.
Nüüd võimegi hakata lõpuks lahkama, mis täpselt see chip-tuning tegelikult on? Chip-tuning tähendab mootori parameetrite kontrolli, mida su auto mootori aju reguleerib ja seejärel nende optimiseerimist, muutmaks sinu mootorit võimsamaks, ökonoomsemaks ja sujuvamalt töötavamaks, ehk siis tegelikult pole chip tuning mitte mõne kiibi lisamine, vaid sinu auto mootoriaju protokolli töö optimiseerimine.

Põhimõtteliselt on aju programmeerimine ehk chip tuning sarnane, nagu sinu lauaarvuti operatsioonisüsteemi vahetamine uue ja parema vastu. Täpselt nagu ei tee keegi Sinu arvutis uuendusi ja suuremaid muudatusi ilma kogu arvutis oleva andmete varundamiseta ja kontrollita, et arvuti on viirustevaba, ei tee ka ükski korralik chip-tuninguga tegelev ettevõtte muudatusi ilma, et kogu originaaltarkvara oleks salvestatud ja vajadusel võimalik uuesti kasutusele võtta. Samuti kontrollitakse ennem, et sinu mootoriaju töötaks laitmatult ning ühestki andurist ei tuleks vigast signaali.

Mis siis õigupoolest muutub?

Olenevalt mootoritüübist võid oodata kuni 25% võimsusekasvu ning kokkuhoidu kütusekulus just eelkõige linnasõidul (kuni 15%) Kuigi ei tundu esmapilgul loogiline võimsusekasv ja kütusekulu vähenemine korraga, on see siiski reaalne. Nimelt muudetakse mootoritööd nii, et just tavaliselt linnasõidul kasutavatel pööretel peab mootor sama võimsuse saavutamiseks vähem tööd tegema. Maanteesõidul on üldjuhul kokkuhoiuvõit väiksem, kuid samas saab ka juhtaju teistpidi seadistada, et saavutada kokkuhoid just maanteesõidul.

Kas chip-tuning on ohtlik minu mootorile ja miks juba tehased ei optimiseeri auto mootoritööd maksimaalseks?

Kõik autotootjad projekteerivad oma mootorid mingi vastupidavuse ja võimsusevaruga. Ühte ja sama mootorit võidakse kasutada mitmel erineval autotüübil, nt väikekaubiku peal on seadistatud mootor suure väändemomendi peale madalalt pöördelt ja rohkem rõhku pandud väga pikale elueale, kui samasuguse mootoriga sõiduauto on pigem seadistatud sujuvamale mootoritööle ja suuremale võimsusele.

Põhjus miks tehased ei kasuta kogu mootori ohutut potentsiaali ära, on tegelikult väga lihtne: autotootja peab arvestama mootorit välja töötades kogu maailmaga, see aga tähendab, et mootor peab hakkama saama vägagi erineva kvaliteediga kütuse ja kliimaga. Põhimõtteliselt nad disainivad oma mootorid nii, et sa saaksid oma autoga sõita Tallinna linnast Kasahstani mägikülasse, kus kohaliku kitsepidaja talu võib ka täita kohaliku tankla rolli, mis on aga tõenäosus, et sa sinna mägikülasse kunagi enda autoga sattuma peaks?

Kokkuvõtlikult, ei, chip-tuning pole ohtlik sinu mootorile senikaua, kuni sa kasutad kvaliteetset kütust ja püsid autotootja poolt ette nähtud turvalise mootoritöö tsoonis. Enamasti võib kannatada ainult imevähe mootori tööiga, kuid see on tihti pigem tingitud autoomaniku sportlikumaks muutunud sõidustiilist.

Chip tuuning

Kas kõiki autosid saab chip tuuningu abil optimiseerida?

Chip tuningut saab teostada peaaegu kõigil autodel, mille mootoritööd juhib elektroonika. Küll aga on efektid erinevad, nt. turboga varustatud diiselmootori optimiseerimise tulemus on märksa suurem kui vabalthingava bensiinimootori oma.

Olen kuulnud ka nn. „Powerboxidest“ mis need on?

Powerboxi võib lugeda iga autoomaniku õudusunenäoks. Chip-tuningu puhul muudetakse kõiki parameetreid, mis on vajalikud mootori töö optimiseerimiseks, powerbox aga lisab ainult kütust ja tõstab turborõhku. Tulemuseks on kerge jõukasv, hunnik musta suitsu summutist ja mootor, mis Sind igavesti vihkab. Enamus powerboxe on lihtsalt edeva firmakleepsuga karbid, mille sees on mõne euro eest erinevaid takisteid ja elektroonikat, tõenäoliselt kõige kallim ja kvaliteetsem asi kogu toote juures on firmakleeps karbil.

Millised on erinevad chip tuningu võimalused?

Enamasti chip tuuningut tehes muudetakse mootori tööd nii, et kasvaks võimsus, kuid ei kaoks vastupidavus ning reguleeritakse kütuse doseerimist täpsemaks, et saavutada kerge võit ökonoomsuses, kuid on veel teisigi variante. Chip tuninguga võib ka ainult kasvatada ökonoomsust, kuid jätta võimsus samaks, võib reguleerida ainult nt. turbo rakendumist sujuvamaks, kuid võib ka tõsta maksimaalselt mootorivõimsust, kuid viimasel juhul on üldjuhul mündil 2 külge, nimelt kuna siis peavad erinevad mootoriosad juba märksa rohkem tööd tegema, kannatab rohkem mootori eluiga ning tõenäoliselt muutuvad ka heitgaasid tänavale sobimatuks, seetõttu praktiseeritakse seda enamasti ainult võistlusautodel, mis ei liikle enam tänaval ning ei pea läbima suuri vahemaid.

Küsi pakkumist!